شانس پایین اشتغال فارغ التحصیلان نسبت به عموم جامعه، دوره های كارآموزی بازنگری می گردد
لوازم فلزی: بر مبنای آمارها هم اكنون دانش آموختگان دانشگاهی در مقایسه با دیگر اقشار جامعه شانس كمتری برای اشتغال و شغل یابی دارند؛ از این رو وزارت علوم علاوه بر بازنگری محتوای درسی و ساماندهی دوره های كارآموزی، اقدام به اجرای ˮطرح بهبود اثربخشی پروژه های كسر خدمتˮ كرده است.
به گزارش خبرنگار ایسنا، هم اكنون تعداد 4 میلیون و 348 هزار و 383 دانشجو در دانشگاه های كشور مشغول به تحصیل هستند كه از این تعدد 115 هزار و 191 نفر در مقطع دكترای تخصصی، 78 هزار و 15 نفر در مقطع دكتری حرفه ای، 774 هزار و 766 نفر در مقطع كارشناسی ارشد، 2 میلیون و 558 هزار و 66 نفر در مقطع كارشناسی و 822 هزار و 345 نفر در مقطع كاردانی هستند.
بر اساس داده های نتایج آمارگیری مركز آمار ایران در زمینه نیروی كار تا سال 1394 نشان داده است میزان بیكاری دانش آموختگان دانشگاهی با نرخ 18.5 درصد از نرخ عمومی بیكاری در جامعه با 12.8 درصد بالاتر است. دانش آموختگان دانشگاهی در مقایسه با دیگر اقشار جامعه شانس كمتری برای اشتغال و شغل یابی دارند.
نرخ بیكاری بر مبنای تحصیلات
این آمار در حالی است كه در كشورهای توسعه یافته نرخ بیكاری دانش آموختگان از نرخ بیكاری عمومی جامعه پایین تر است.
برای رفع این معضل وزارت علوم مسئولیت جدی در مورد تربیت دانشجویانی كه اشتغال پذیرند، به عهده دارد كه در این مسیر با چالش هایی چون ناهمخوانی برنامه ها و متون درسی دانشگاه ها با مقتضیات صنعت و بازار كار، نبود مهارت های مورد نیاز بازار كار در دانش آموختگان دانشگاهی، نبود آمار از اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی، كمبود فرصت های تجربه عملی برای دانشجویان برای كسب تجربه، عدم هدف گذاری، مسیریابی و برنامه ریزی شغلی صحیح، عدم پذیرش و پرورش نیروی انسانی كم تجربه و تنها به كارگیری افراد دارای سابقه كار و نبود مكانیزم پایش اشتغال دانش آموختگان و عدم استفاده از چنین شاخص هایی در رتبه بندی دانشگاه ها مواجه می باشد.
از سوی دیگر قوانین صریحی چون "قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی"، "اقتصاد مقاومتی" و "سیاست های كلی اشتغال" وجود دارد و بر آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص، ماهر و كارآمد متناسب با نیازهای بازار كار فعلی تاكید دارد.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جهت بهبود وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان اقداماتی نظیر تولید انگیزه برای دانشجویان جهت كسب مهارت های عمومی و تخصصی، رصد اشتغال فارغ التحصیلان، بازنگری محتوای درسی و كنترل پذیرش دانشجویان، ساماندهی دوره های كارآموزی، همكاری در تدوین چارچوب نظام صلاحیت حرفه ای و برنامه های مهارت افزایی را در دستور كار خود قرار داده است.
مهارت های مورد نیاز دانشجویان شامل مهارت های تخصصی دانشگاهی، عمومی، فنی و حرفه ای و فردی می گردد كه در مهارت های تخصصی به مهارت هایی كه دانشجویان حین تحصیل در كنار دروس نظری خود فرا می گیرند تا زمینه استفاده بهتر و عملی تر از مفروضات فراگرفته برایشان فراهم گردد، توجه خواهد شد.
در مهارت های عمومی هم به دانشجویان و فارغ التحصیلان كمك می نماید كه بتوانند در یك محیط كار واقعی بعنوان فردی موثر و مفید مسئولیت های محوله به آنها را سازماندهی و اجرا كنند.
در این راستا وزارت علوم تفاهم نامه های مهارت افزایی را با بعضی از دستگاه ها به امضا رسانده است كه از آن جمله می توان به تفاهم نامه همكاری این وزارتخانه با ستاد كل نیروهای مسلح اشاره نمود. این تفاهم نامه در جهت افزایش اثربخشی خدمت سربازی در جهت توسعه توانمندی سربازان و ارتقای علمی، اقتدار اقتصادی- اجتماعی كشور بوده است.
علاوه بر آن تفاهم نامه دیگری میان این وزارتخانه با سازمان آموزش فنی وحرفه ای كشور در جهت اجرای طرح ملی «توانمندسازی مهارتی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی با رویكرد اشتغال» به امضا رسید.
علاوه بر امضای تفاهم نامه های همكاری، این وزارتخانه همینطور طرح هایی را در این زمینه اجرایی كرده است كه از آن جمله می توان به "طرح ارتقای بهره وری و فناوری با جذب محققان در صنعت"، "طرح تدوین روش های افزایش اثربخشی دانشگاه ها و مراكز علمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی استان ها"، "طرح بهبود اثربخشی پروژه های كسر خدمت" و "توسعه مشاركت اساتید و دانشجویان رشته های علوم پایه و علوم انسانی با صنایع و دستگاه های اجرایی كشور" اشاره نمود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب