معاون وزیر صمت:

کاهش تعرفه ها در دستور کار است

کاهش تعرفه ها در دستور کار است

به گزارش لوازم فلزی، معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه نظر کلی ما کاهش تعرفه واردات کالاهاست، اظهار داشت: باید فرآیند رفع تعهد ارزی را اصلاح کرد که این اصلاح می تواند در سطح آیین نامه ها و مقررات باشد.



به گزارش لوازم فلزی به نقل از مهر، محمدعلی دهقان دهنوی رئیس سازمان توسعه تجارت ایران امروز در حاشیه جلسه با فعالان اتاق بازرگانی در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: ما در سازمان توسعه تجارت اعتقاد داریم که همه کارها و سیاستگذاری ها و کارهایی که انجام می دهیم با تعامل با بخش خصوصی مفهوم پیدا می کند و قاعدتاً همکاری با بخش خصوصی و پتانسیل های آنها می تواند به تحقق برنامه های ما کمک نماید. بر همین مبنا یکی از این برنامه ها تقویت تولید رقابت پذیر است. به جهت اینکه صادراتمان را افزایش دهیم باید کالایی داشته باشیم که بتواند با رقبای خودش در بازارهای جهانی رقابت کند و برای این کار باید بنیان های تولید را ارتقا دهیم که یکی از این مسیرها سرمایه گذاری است و مسیر دیگر تسهیل تجارت است که این دو هدف دنبال می شود تا به اهداف توسعه تجارت برسیم.
وی در ارتباط با واردات بدون انتقال ارز اضافه کرد: این مورد همیشه یکی از خواسته های بخش خصوصی بوده است و من اعتقاد دارم که این مورد می تواند کمک کننده باشد اما از آن طرف در بانک مرکزی دغدغه هایی وجود دارد بر مبنای این که تأثیرگذاری این مورد بر نرخ ارز در بازار چگونه خواهد بود. بنابراین فکر می کنم با حل آن دغدغه ها میتوان از این امکانات برای کشور بهره برد و واقعاً هم حیف است که وقتی تجار، بازرگانان و تولیدکنندگان بزرگانی داریم که در خارج از کشور اعتبار دارند و حتی می توانند فاینانس کنند و ماشین آلات و مواد اولیه وارد کشو کند خودمان را از چنین امکانی محروم نکنیم.
معاون وزیر صمت در رابطه با بازبینی در تعرفه ها خاطرنشان کرد: اعتقاد کلی ما در سازمان توسعه تجارت اینست که یکی از کارهایی که می تواند به توسعه تجارت کمک نماید رفع موانع، محدویت ها و کاهش تعرفه ها است. تعرفه ها دو وجه دارد، یک وجه پشتیبانی از تولید است که باید دقت نماییم که اگر در این وجه افراط شود تعرفه ها به مانع توسعه تجارت تبدیل می شوند بنابراین باید یک بالانس وجود داشته باشد ما نمی توانیم با ابزار تعرفه در بلندمدت از تولید حمایت نماییم چونکه چنین کاری سبب می شود که تولید رقابت پذیر شکل نگیرد ازاین رو تولیدکننده ما هم باید آمادگی داشته باشد که خویش را با نظام تجارت آزاد تطبیق دهد.
دهقان دهنوی افزود: موافقت نامه تجارت آزاد با اوراسیا که در جریان تصویب در مجلس قرار دارد نخستین گام در این راستا است که تعرفه ۸۷ درصد از کالاها را به صفر می رساند و تجربه ای برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان است که در بازارهای جهانی رقابت کنند و فکر می کنم تا چند ماه آینده در مجلس تصویب و به تصویب مجالس کشورهای دیگر برسد سپس اجرایی می شود.
وی در رابطه با رفع تعهد ارزی بیان نمود: قانونی که در مجلس در رابطه با رفع تعهد ارزی به تصویب رسیده دارای اهدافی است که توجیهات بخشی از این اهداف کماکان وجود دارد از طرفی می دانیم که تبعاتی برای تجارت کشور داشته بنابراین باید آنرا اصلاح کرد که این اصلاح می تواند در سطح آیین نامه ها و مقررات باشد و یا در سطح رویه ها و فرآیندهای داخل سازمان توسعه تجارت و سایر دستگاه ها و یا اصلاحات در سطح قانونی باشد که اگر به این نتیجه رسیدیم که نیاز به اصلاح قانون داریم حتما در ارتباط با آن اقدام می نماییم.
دهقان دهنوی در مورد سقف سابقه بری کارت های بازرگانی اظهار نمود: ما تلاش می نماییم با اصلاح رویه ها، فرآیندها و مقررات مسیر بهتری ایجاد نماییم اما این که این مسیر چگونه است با همکاری و همفکری بخش خصوصی به آن می رسیم.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به این سؤال که آیا در مورد بازبینی تعرفه های واردات خودرو هم برنامه ای وجود دارد؟، اظهار داشت: در مورد محصولات مختلف کمیسیون های در ماده یک وجود دارد که در مورد آنها بحث می شود و در کمیسیون ماده یک ۹ دستگاه حضور دارند و در مورد تعرفه هر کالایی بحث می کنند قاعدتاً این بحث ها موافقان و مخالفانی دارند امیدوارم نتایج حاصل بهینه باشند اما در مجموعه نتیجه کلی ما به سمت کاهش تعرفه های کالاها است.
وی بیان نمود: نخستین قدم برای توسعه صادرات اینست که موانع و قید و بندهای اضافی را برداریم بنابراین تا جایی که در توان داشته باشیم برای این کار اقدام می نماییم اما در بلندمدت و میان مدت توسعه زیرساخت های صادراتی و سرمایه گذاری در تولید رقابت پذیر راهکار ها و سیاست هایی است که می تواند به توسعه صادرات کمک نماید.
معاون وزیر صمت در مورد واردات آیفون ۱۵ و ۱۶ اظهار داشت: فعلا در این رابطه نظری ندارم باید در کمیته خود بررسی شود و در مورد آن تصمیم گیری شود.
رئیس سازمان توسعه تجارت در رابطه با روز ملی صادرات هم اظهار نمود: روز ملی صادرات برنامه ای متعلق به بخش خصوصی است در این روز با حضور عالی ترین مقامات کشور از صادرکنندگان نمونه تجلیل می شود و سال جاری کوشیده ایم ابتکارات جدیدی به کار بگیریم و از کسانی تقدیر می نماییم که خصوصیت های جدیدتری داشته باشد مثلا کسانی که موفق می شوند به یک بازار جدید صادرات داشته باشند.


منبع:

1403/07/16
13:01:30
5.0 / 5
202
تگهای خبر: ابزار , اتاق بازرگانی , بازار , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
MetalSaz لوازم فلزی

metalsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت لوازم فلزی محفوظ است

لوازم فلزی

ساخت لوازم فلزی