جزییات تعرفه و شروط واردات خودرو در سال ۱۴۰۳ به همراه جدول
لوازم فلزی: برمبنای آخرین مصوبه های هیات وزیران و قانون بودجه سال 1403، حقوق ورودی به تفکیک نوع خودرو و حجم موتور و قوای محرکه مشخص شده است.
به گزارش لوازم فلزی به نقل از مهر، برمبنای آخرین مصوبه های هیات وزیران و قانون بودجه سال ۱۴۰۳، حقوق ورودی به تفکیک نوع خودرو و حجم موتور و قوای محرکه در جدول زیر آمده است.
بررسی چگونگی واردات خودرو های نو
قانون ساماندهی صنعت خودرو (شامل انواع خودرو سواری، وانت، مینی بوس، اتوبوس، کامیون، کامیونت، کشنده تریلر و موتورسیکلت) در خرداد سال ۱۴۰۱ تصویب گردید بعد از آن در تیرماه ۱۴۰۲ طی یک ماده واحده، موادی به این قانون افزوده شد.
*مدت مجاز واردات: پنج سال از تاریخ ابلاغ
چه کسانی می توانند خودرو وارد کنند؟
-ورود و ترخیص خودرو ها شامل واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مستلزم گرفتن تاییدیه تامین قطعات یدکی و ارائه خدمات بعد از فروش و رعایت سایر ضوابط فنی همچون اسقاط خودرو است.
-واردات خودرو منوط به داشتن قرارداد یا شرکت خارجی اصلی یا واسط دارای تفویض است.
- واردات خودرو منوط به انتقال فناوری است.
- بدین ترتیب فقط اشخاص حقوقی و تولیدی می توانند نسبت به واردات خودرو سواری اقدام نمایند.
اخذ تاییدیه استاندارد در واردات خودرو
بر اساس یکی از شرایط ذیل
۱- تأیید نوع خودرو
۲- خودرو دارای تأیید نوع کلی خودرو WVTA بر روی پلاک شناسایی خودرو
۳- خودرو دارای گواهی سازنده بر اساس انطباق خودرو با ایمارک اروپایی COC باشد
۴- خودرو های دارای گواهی انطباق عمومی
۵- خودرو های دارای تاییدیه کشور چین
۶ خودرو های دارای تاییدیه اوراسیا
۷- سایر استانداردهای کشور مبدٱ با تأیید استاندارد ایران
منشأ ارز واردات خودرو؟
در ماده ۲ بخشنامه کارگروهی مشخص گردیده و برمبنای نیازسنجی بازار سقف سالانه واردات خودرو تعیین می شود.
واردات چه خودروهایی مجاز می شود؟
-ممنوعیت واردات خودرو های با حجم بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی
- مجاز بودن واردات خودرو های سواری با شرایط ذیل:
۱- با قیمت زیر ۲۰ هزار یورو فوب
۲- برقی تا زیر ۴۰ هزار یورو
۳- واردات خودرو به مناطق آزاد مجاز است
۴- خودرو با کارکرد ۹۹ کیلومتر و کمتر از یک سال ساخت
۵- دارای تاییدیه استاندارد و محیط زیست
چگونگی تعیین ارزش گمرکی و محاسبه و وصول حقوق گمرکی سود تجاری و مالیات و عوارض
ارزش ماشین آلات راهسازی و خودروهایی که ورود آنها به کشور مجاز می باشد (اعم از نو و کارکرده) هر سال بعد از بررسی مستندات قابل دسترس همچون قیمت شرکت های تولید کننده و یا قیمت نمایندگی های اصلی در کشورهای ثالث و یا قیمت بازار درباب ماشین آلات و خودرو های (کارکرده) توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و با هماهنگی گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین خواهد شد و مبنای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی قرار می گیرد.
حقوق ورودی خودرو سواری درحال حاضر
مآخذ حقوق ورودی (حقوق گمرکی و سود بازرگانی) خودرو بستگی به حجم موتور و نوع سوخت و قوای محرکه آن دارد. بطور مثال حقوق ورودی خودرو های بنزینی به شرح زیر است:
-بنزینی کمتر از ۱۰۰۰ سی سی ۲۰ درصد
-بنزینی، ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سی سی ۵۵ درصد
-بنزینی، ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی سی ۹۵ درصد
-بنزینی، ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی سی ۱۳۵ درصد
-بنزینی ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سی سی ۱۶۵ درصد
-بنزینی، بالاتر از ۳۰۰۰ سی سی ۱۷۵ درصد
-حقوق ورودی خودرو های سواری بنزینی / هیبریدی ۱۵ درصد
-حقوق ورودی خودرو های سواری برقی ۴ درصد
-حقوق ورودی خودرو برقی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی نیم درصد
سایر پرداختی ها در گمرک
-۱۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده (از جمع ارزش گمرکی و حقوق ورودی)
-یک درصد حقوق ورودی به عنوان عوارض هلال احمر
- عوارض پسماند نیم در هزار ارزش گمرکی
-عوارض واردات خودرو های بنزین سوز و هیبریدی به میزان ۱۰ درصد ارزش گمرکی
-عوارض ریالی واردات مینی بوس و اتوبوس و کامیون و تریلر و سواری
- عوارض واردات خودرو های سواری به میزان ۵ درصد ارزش فوب
-در صورت واردات بدون کارت تجاری یا توسط اشخاص حقیقی ۲ درصد ارزش گمرکی به عنوان مالیات علی الحساب
سایر پرداختی ها جهت واردات:
۱- هزینه استاندارد معادل ۸ در هزار ارزش cif
۲- گواهی اسقاط خودرو جهت پلاک هر خودروی ترخیص شده یا یک و نیم (۱.۵) درصد ارزش خودرو
۳-(۱۰) درصد از ارزش گمرکی خودرو طبق سند ترخیص جهت شماره گذاری (عوارض راهنمایی و رانندگی)
۴- سه درصد ارزش گمرکی در هنگام شماره گذاری هزینه نقل و انتقال دارایی
۵- عوارض شهرداری به هنگام پلاک بسته به نوع خودرو
- منظور از سواری شامل سواری معمولی، سواری استیشن و سواری کار مطابق ماده یک بخشنامه راهنمایی و رانندگی و اصلاحات بعدی آن (ظرفیت با راننده تا ۱۵ نفر) است.
- واردات تمام خودرو ها در گام اول نیاز به مجوز ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد.
- واردات خودرو های مستلزم گرفتن گواهی از استاندارد و محیط زیست است.
-منشأ ارز واردات خودرو باید به تأیید بانک مرکزی برسد.
رسول کوهستانی پزوه - کارشناس گمرکی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب