در گفتگو با مهر عنوان شد؛
لابی گسترده خودروسازان برای منتفی كردن طرح مجلس
لوازم فلزی: یك مقام مسئول از لابی گسترده خودروسازان در مجلس برای منتفی كردن طرح ساماندهی بازار خودرو اطلاع داد و اظهار داشت: افزایش نجومی قیمت های خودروهای داخلی به بهانه ارز توجیه پذیر است.
بهرام پارسایی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به رای نمایندگان در مورد تصویب یك فوریت طرح ساماندهی بازار خودرو در صحن مجلس اظهار داشت: این طرح پس از تصویب یك فوریت به كمیسیون صنایع و معادن مجلس ارجاع داده شد كه بر این اساس، طی دو جلسه بر روی آن كار كارشناسی صورت گرفت، اما متاسفانه پیشنهاد مسكوت ماندن آن از جانب چند نفر از اعضای كمیسیون مطرح شد؛ این در شرایطی است كه حضور پررنگ و بیش از اندازه خودروسازان و نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت در جلسه ای كه بسیار غیرمعمول و غیرمتعارف بود، جوی را تولید كرد كه با ارائه آمارهای غیرواقعی، كمیسیون را با ۱۳ رای موافق و ۱۰ رای مخالف، مجبور به مسكوت ماندن طرح برای شش ماه نمود كه البته این مورد در اختیار كمیسیون نیست. سخنگوی كمیسیون اصل ۹۰ اضافه كرد: بر این اساس با مذاكراتی كه با هیات رئیسه كمیسیون انجام شده است كه بر این اساس، قرار بود كه پیشنهادی از جانب آنها به هیات رئیسه مجلس داده شوده تا در صحن هم به رای گذاشته شود؛ ازاین رو امیدواریم با عنایت به آشفتگی بازار خودرو چه در حوزه تولید داخلی و چه در حوزه واردات كه طی هفته های گذشته كاملا مشهود و هویدا بوده است، قانون ساماندهی بازار خودرو مصوب شود تا در حوزه های كیفیت، خدمات بعد از فروش، قیمت گذاری و انحصار خودروسازان، خط مشی مشخصی را برای تمامی بخش های ذیربط مشخص كند؛ به هر حال خلاء قانونی اكنون سبب استفاده سودجویان شده است. وی خاطرنشان كرد: افزایش های نجومی قیمت خودرو با بحث قیمت هایی كه در بازار به گوش می رسد، جهش قیمتی را به وجود آورده كه به هیچ عنوان قابل توجیه نیست؛ ضمن اینكه افزایش سرسام آور قیمت خودروهای داخلی به اسم تولید ملی، نباید تا این اندازه از نوسان قیمتی ارز اثر بگیرد؛ باآنكه بخشی از قطعات آن هم وارداتی است؛ اما با استفاده از ارز مبادله ای این قطعات وارد می گردد و ارز بازار سیاه هم نیست كه سبب افزایش قیمت شود. به قول پارسایی، هیچ دلیل منطقی و توجیهی نمی تواند افزایش قیمت را توجیه كرده و افكار عمومی را قانع كند كه این افزایش قیمت، دلیل منطقی دارد؛ ازاین رو بالا رفتن بی منطق قیمت نشان داده است كه خلاء در قانون وجود دارد و نظارت را محدود نموده؛ ضمن اینكه شورای رقابت و سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان در قیمت گذاری نقشی ندارند و حتی نوع قیمت گذاری كه شورای رقابت انجام می دهد هم دچار اشكال است؛ چراكه بر مبنای خوداظهاری خودروسازان، پایه تعیین قیمت شكل می گیرد. وی تصریح كرد: در این میان وزارت صنعت چون در گذشته در خودروسازان سهام داشته است؛ در نهایت درصدی از افزایش قیمت را تائید می كند، در سوی دیگر، افزایش ۵ تا ۶۰۰ درصدی واردات خودروخارجی هم دست كردن در جیب مردم است و بدون شك حالت مافیایی در این مورد به چشم می خورد؛ ضمن اینكه افرادی در این وسط سودهای كلانی به جیب زده اند كه تاوان آن را باید مردم بدهند. پارسایی اظهار داشت: ناآگاهی مخالفان این طرح، از نااطلاعی است؛ ضمن اینكه برخی خودروها كه می تواند علاوه بر واردات، مزایایی هم به لحاظ مصرف و كاهش آلودگی برای كشور داشته باشد، باید ورودشان تسهیل شود. این در شرایطی است كه در نیمه دوم سال قبل به یكباره تعرفه خودروهای هیبریدی بین ۵ تا ۶۰۰ درصد افزایش یافت كه به نظر می آید این تعرفه هم باید به حالت قبل برگردد تا علاوه بر اینكه شاهد كاهش مصرف سوخت باشیم، بتوانیم شرایط را برای مدیریت بازار و واردات خودروهای متناسب با نیاز مردم فراهم نماییم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب